2010/08/13

Néhány gondolat a tegnapi szerelésről

Ez a 444. bejegyzésem, de nem hiszem, hogy ennek különlegesebb jelentőséget lehetne tulajdonítani. Tegnap erőt vettem magamon, és úgy döntöttem, hogy a számítógéphez vásárolt alkatrészeket összetársítom a régebbiekkel.

A meleg, nyári napokon erősen "izzadt" a PC-m. Elég magas hőmérsékleti adatok jöttek ki az Everest mérései alapján, valamint a processzorhűtő is elég magas fordulaton, valamint nagy zaj mellette tekerte a levegőt. Ez volt az egyik fő oka, hogy a gyári processzorhűtőt egy jobbra akaram lecserélni. Választásom egy Cooler Master Hyper 212 Plus nevűre esett, amely elég jó ár-teljesítmény jellemzőkkel bírt. Ennek a procihűtőnek a dimenziói azonban felvetettek egy újabb problémát, mégpedig hogy nem fog normálisan elférni a számítógépházban. Ezért ennek a cseréjét is elhatároztam.


Évi számítógépéből ez volt az utolsó olyan alkatrész, ami a kezdetektől jelen volt a konfigurációjánál (persze, ha nem számítjuk be a használaton kívüli kisfloppy megha.jtót). 10 év nagy idő, és ennyi idő alatt a benne lévők kezdték túlnőni magukat. Mielőtt valaki azt hinni, hogy különféle merev- és optikai meghajtókkal volt/van tele, az most csalódhat, mert - főleg energiatakarékossági okokból - csak egy vinyó és egy dvd-író foglalta a helyet. Fontos még megemlítenem, hogy a nagy melegek miatt a ház oldalai le voltak szedve, ezért a gyermekek bármikor szabadon belenyúlhattak volna (ha a számítógép asztal előtt keresztbe nem teszek egy nagy falapot).

Az alkatrészek meglétének birtokában tegnap úgy határoztam, hogy nekilátok a szerelésnek. Előzetesen bátor vállalkozásnak tűnt, de végül sikerült megbirkóznom a feladattal.

Több helyről is azt olvastam, hogy ajánlatos a CM hyper 212 plus processzorhűtő talprészét polirozni. Ennek végül - megfelelő eszközök és szakértelem hiányában - nem láttam neki. Így is elég feladatnak bizonyult a gyermekek fürdetésével összekombinált számítógépház komplett szerelése.


A régi, 10 éves, névtelen házból gyerekjáték volt kikapkodni az alkatrészeket. Az alaplapról a házhoz vezető vezetékek sorrendjét felirtam egy külön lapra, mert lusta voltam az alaplap kézikönyvét előkeresni. Miután mindent szép sorban kiraktam a nagy asztalra nekiláttam az alkatrészek leporolásának, megtisztításának. Ez is minden gond nélkül lezajlott... jöhetett az alap bütykölése.

A CM 212 hyper plus rögzítése igényelt egy kis többletmunkát, mivel AMD AM2-es processzorom van. Az új hűtőt hátul is rögzíteni kell a súlya és méretei miatt. Ehhez azonban le kellett varázsolnom az alaplapon lévő műanyag rögzítő egységet. Olyan 5 percig nézegettem, amire rájöttem és neki mertem vágni a feladatnak. Nagyon úgy tűnt, hogy csak végleges jelleggel lehet róla leszedni, tehát ha elrontok valamit, akkor nincs visszaút. Végül hosszas szenvedést követően sikerült leszednem.

Az új hűtő fém rögzítőkerete viszonylag egyszerűen felkerült, de ekkor még hátra volt a neheze. Gondosan be kellett kenni a processzort és a hűtő talpát a hűtőzsírral, majd a kettőt egymáshoz kellett társítani. A rögzítéssel egy kicsit szenvedtem (ami miatt kenhettem újra az egészet), mivel állíthatóak voltak a csavarok. Azt gondoltam, hogy létezik valami átalános beállítás, ami miatt nem kell olyan sokat állítgatni. Tévedtem.

Azt hittem, hogy fújhatok egyet, mert a neheze már megvan. Volt azonban még egy kihívásos feladat, mégpedig a ventillátor rögzítése a hűtőradiátorokon. Nem tudom, hogy kinek az idióta ötlete volt ez a megoldás, de kellően felhergelt hangulatba tudott hozni...

Ezt követően szinte könnyedén bele tudtam pakolni az alkatrészeket a számítógépházba. Nem volt semmilyen probléma, élvezet volt szerelni. Még a kábelek elvezetésével is volt kedvem szórakozni, ezért egész szépen néz ki most a ház belseje.

Az első bekapcsolást követően azonban nem történt semmi, sötét maradt a monitor. Hiába világított a bekapcsolást jelző led és tekertek a ventillátorok, nem volt semmi pittyenés vagy működésre utalás. Kiderült, hogy a 12voltos alaplapi csatolót nem kötöttem be... Mondjuk ezt nem értem, hogy miért nem tudják a tizenvalahánytűs alaplapi csatoló mellé tenni. Miért jó, hogy ez máshol található, de mindegy... Ez fél óra további szenvedést jelentett. (Emiatt újra ügyködtem a proci körül és szerelgettem a hűtőradiátort, a hűtőventivel együtt.)


Összességében elmondható, hogy a Cooler Master 690 II Advanced névre hallgató számítógépház választás nagyon jó választásnak bizonyult. Masszív, könnyen szerelhető, tágas belsővel rendelkezik, valamint rövid terheléses tesztet követően nagyon barátságos hőmérsékleti adatokat láttam viszont a kijelzőkön. A bekapcsoló gomb, valamit a közelében lévő usb csatolók könnyebben elérhető helyen vannak. Azonban az első ventinél lévő kékes világításnak semmi értelmét nem találom. Még szerencse, hogy ennek ki és bekapcsolására van külön egy gomb.


Most már csak arra vagyok kíváncsi, hogy egy hosszabb terheléses teszt után milyen számokat látok vissza a hőmérőkről.

Nincsenek megjegyzések: