2009/10/06

Hétköznapi élet Mátyás király korában

Igazából ezt a könyvet először ajándékba szántam volna, de mivel elég húzósnak tűnt az ára az oldalszámokhoz képest, ezért inkább elvetettem. Az egyik kolléganőm viszont megvette magának. Mondjuk ez főleg a jó marketingnek is köszönhető volt, ugyanis valahol úgy reklámozták, hogy ebből megtudhatjuk "hogyan bazdmegolt Mátyás király".


Mikor a könyvet a kezembe vettem, akkor éreztem, hogy talán megérte volna az árát. Bár csak 180 oldal körül van, de elég nagy alakú. Jelen esetben a rengeteg kép pozitívumnak hathatna, de ugyanakkor egy kicsit rendezetlenül szerepelnek. Ugyan valamelyest kötődnek az adott témához, de nincsen teljes összhang, ami miatt úgyéreztem magam, mintha csak úgy "keressünk már valamilyen képet ehhez a témához" szerkesztési metódus állt volna a háttérben.

A könyv valójában nem csak Mátyás király éveiből csemegéz, hanem kiterjeszti a kort a XV. század elejétől a XVI. század első feléig tartó időszakba. Több helyen is új adalékokat tudhatunk meg a korszakról, több mindent megcáfol, és még a középkorban lévő szituációkat is felvázol.

Sajnos több helyen is találtam kivetni valót. Az író elég sokszor aprólékosan tájékoztat, méghozzá annyira, hogy nulla ismeretséggel is meg lehet érteni a leírtakat, ugyanakkor párszor átcsap a másik végletbe, tehát nem túl ismert dolgokat gondol közismertnek. Néha nem sikerült elkapnom a gondolatmenetét, hogy mire szeretett volna utalni egy-két mondatával. Aztán ott vannak a korszakból kiemelt szituációk, amik a napi életbe nyújtanának betekintést. Ezek annyira csapongóra vagy rosszul megfogalmazottra sikerültek, hogy többször is kiestem az olvasás ritmusából. Néhol nem érteni, hogy mit is akart vele... és az sem ritka, hogy ezek némelyikét még viccesnek is tartotta.

Nos... a bazdmegolásból sincsen túl sok, ez egy nagyon jó marketingfogásra sikerült. Valamint nem sikerült megtudni pár olyan dolgot, amikre előzetesen számítottam. Nem tudtam meg, hogy mennyi alapja volt az "igazságos Mátyás" és az "álruhába bújt Mátyás" fogalmaknak vagy mítoszoknak. Az nekem kevés, hogy abban a korszakban nem is hívták "fekete seregnek" a zsoldosseregét és hogy Dugovics Títusz igazából nem is létezett, vagy ha igen, akkor sok Dugovics Títusz létezett.

A könyv ezektől eltekintve nagyon jól sikerült. Átfogó betekintést nyújt a korszakba, és néhány dolgot elég részletesen is megoszt. A bosszantó dolgai miatt azonban nem merném bárkinek nyugodtan ajánlani a könyvet. Persze, aki szereti a történelmi írásokat, vagy szeretne elmerülni a múlt rejtelmeibe az nyugodtan szerezze be, mert talán nem fog annyit csalódni, mint én.

Nincsenek megjegyzések: