2021/02/11

Adventure Games: A börtön

Meglehetősen izgatott lettem, amikor pár éve láttam egy The Dice Tower bemutatóban az Adventure Games gyűjtőnéven szereplő 2 játék bemutatóját. Az ígéret szerint a játékok visszahozzák a KJK (Kaland Játék Kockázat), lapozgatós könyvek világát, egyenesen a társasjáték asztalokra. A videóban szereplő fickó még azt is említette, hogy nála hangulatban lecserélte a T.I.M.E. Stories játékokat. (Ezzel kapcsolatban óvatos voltam, mert tudtam, hogy egy kicsit már belefáradt az időutazós játékokba, részben néhány csalódásnak köszönhetően.)

Érdekes módon a játék német piacon jelent meg először, és angol nyelvterületre is csak több hónapos késéssel érkezett meg. Ehhez képest a magyar kiadás még további hónapokat csúszott, de szerintem ez eléggé megbocsátható. Főleg, hogy egész tetszetős, gördülékenyen olvasható és talán hibátlan fordítást kaptunk a Piatniktól. A végén ugyan feljött egy kártya, ami nem volt teljesen egyértelmű, de össze lehetett rakni, hogy még szabadon felhasználható 4 körünk van, mielőtt a kártyával foglalkoznánk.

Mi lapul a dobozban


Az Exit szabadulószobás játékokhoz hasonló dobozban kapunk néhány nagyobb helyszínkártyát, 100+ kártyát, amin a karaktereink, életpont jelzőink vannak, valamint a történet maga. Ezen felül még van 4 figura, 4 különböző színben.

Fontos még kiemelni a játékszabályt és a segítségeket tartalmazó füzeten túl a történet lényegé tartalmazó füzetet. Ugyanis ebben található a kaland lényege, az egész történet.

Ezen felül még nem árt papírt és íróeszközt is előkészíteni az esetleges jegyezeteléshez.

A játék célja

Egy börtönben ébredünk és semmire sem emlékszünk. Tipikus kezdés. Emlékfoszlányaink vannak, valamint reményünk, hogy később többet is megtudunk saját magunkkal kapcsolatban. Elsődleges célunknak azt tartjuk, hogy minél előbb kiszabaduljunk a börtönből.

A játékmenet

A történet három nagyobb fejezetre tagolódik, amik egyenként 1-1,5 óra hosszúságúak. Érdemes a fejezetek között pihenni és nem egyben lejátszani az egész történetet, mert úgy jobban ülepedik a sztori és nem lesz túl egyhangú a folyamatos olvasás. Ugyanakkor azt gondolom, hogy nem szabad túl sok nap különbséggel játszani a részeket, mert nehezebben rázódunk vissza a játékba.

A játékosok egymás után jönnek. Mi ezt annyira nem vettük szigorúan. Az elején csapatként indultunk neki a játéknak, de később úgy döntöttünk, mindenki együtt mozog és ha olyan kártyát húzunk, amin választani kell, hogy melyik karakter hajtson végre valamit, akkor azt megbeszéljük és szóban kiválasztjuk.

Egy játékos lépése annyiból áll, hogy eldönti melyik helyszínre mozog (vagy nem) és ott végrehajt egy akciót. Egy akció állhat csupán annyiból, hogy felolvassa az adott számot, vagy kombinál valamit vagy valamivel (esetleg valamikkel). A fő szabály, hogy mindig az alacsonyabb számút vesszük előre, hacsak nem az a feladat, hogy megadott sorrendben tegyük ezt. Lássuk mik lehetnek ezek.

1. (Tárgy)kártya kombinálása egy másik másik kártyával. Ebben az esetben a könyben egy 4 jegyű sorszámhoz kell lapoznunk és azt felolvasnunk. Ennek eredménye lehet siker vagy kudarc. 

2. Tárgykártya kombinálása a helyszínlapon található számmal. Itt egy 5 jegyű számot kapunk.

3. Vannak még olyan kombinációk, ahol 6 jegyű kombinációt kell megtalálnunk.

Ha nem találunk a kombinációnkra bejegyzést, akkor azt nem lehet végrehajtani.

Nagyjából ennyi a játék. Próbálunk lépkedni és dolgokat egymással kombinálni. Mondanám, hogy tegyük óvatosan a próbálkozásainkat, mert kellemetlen dolgokba futhatunk bele, de úgy gondolom, hogy a játékban szinte lehetetlen kikapni.

A játék végén a végkimenetelhez kapcsolódóan összegezni kell a maradék életerő pontokat és bizonyos kártyákat. Ezt követően lesz egy pontszám, ami jelzi, hogy mennyire voltunk ügyesek

Vélemény

Kiskamasz korom meghatározó élményét adták a KJK könyvek, amiből van tizenpár darab a polcomon. Az Adventure Games első darabja nagyjából ezt az élményt hozta vissza. (Volt egy rövid rész a játék során, ami ha jobbra indulsz, akkor lapozz a xxx-re, ha balra, akkor az yyy-ra.) Itt ugyan nem kell dobókockával dobni, és vannak fizikaibb játékelemek a bábuk és kártyák formájában.

A játékot lehet egészen szabadon játszani. Szerintem nem kell ragaszkodni a szigorú körsorrendhez. Érdemes egyszerre vinni mind a négy karaktert és együtt dönteni, hogy mit tegyünk. A KJK élmény és a sok olvasás miatt azt gondolom, hogy ez inkább szóló játék, vagy kevesebb fővel jobban működő.

Érdemes jegyzetelni. Felírni a helyszíneken azokat a számokat, amikkel nem tudtunk semmit kezdeni, vagy valamiért gyanúsak maradtak. (A játék befejeztével átpörgettem a megmaradt kártyákat és a segítség megtekintésével megtudtam, hogy maradt még pár felfedezetlen titok. Ezek között olyan is volt, hogy korábban valamit kombináltam, ezért később nem vált elérhetővé egy-egy tárgy megszerzése.)

Nézzük a negatívumokat:
- Elég sok szöveg van, és hiába jó a magyar fordítás és igyekszik hangulatos is lenni, de mégiscsak elég fárasztó a sok szöveg olvasása.
- Nem szabad több napos szüneteket beiktatni a játékalkalmak közé. Hónapokat meg pláne! Sajnos velünk megtörtént, hogy az első játék után nagy kihagyással jött a második, és ez egy kicsit rombolt az élményen. Emiatt ezt követően egyedül újrajátszottam az első két részt, hogy egészben újra képben legyek. Sőt, ez alkalommal már jegyzeteltem is.
- Amikor egy sikertelen kombinálás során akaratlanul is egy másik bejegyzésre csúszhat a szemünk.
- Egyszer lehet végigjátszani. Ugyan nem sérülnek a játékelemek, de egy második nekifutásnak akkor van csak igazán értelme, ha ki akarunk mindent "maxolni".
- Inkább egyszemélyes, mint közösségi élmény.

Szerencsére kapunk pozitívumokat is:
- KJK élmény, dobókockák nélkül, fejtörőkkel!
- Könnyen érthető, gyorsan megtanulható szabályok.
- Az elakadást egész használható súgó könnyíti, aminek köszönhetően biztos a győzelem.
- Nem vészes ár, és lejátszás után továbbajándékozható.

Igazából tiszta szívvel nem tudom mindenkinek ajánlani. Ugyan nincs benne véletlenszerűség, gyerekekkel is könnyen végigjátszható és garantált a siker, ugyanakkor a masszív szöveg és sok olvasás nem lesz mindenkinek kielégítő. 

Nincsenek megjegyzések: