Feketebot Khelben gondterhelten
dőlt hátra karosszékében. Ujjait egymásba fonta, miközben a ráncok elmélyültek
a homlokán. Gondban volt. Vízmélyvára urai az utóbbi időben igencsak
megerősödtek, és a város befolyásáért folytatott, egymás közötti, intrikákban
bővelkedő harc csak még bonyolultabb lett.
Ahogy gondolkodott, miként tudna
az általa előnyösebb területeken, a hadviselésben és mágiahasználatban, előnyt
kovácsolni, egyre jobban elmélyedt gondoltaiban...
A Lords of the Waterdeep játék
egy az AD&D kötődésekkel bíró munkáselhelyezős társasjáték. Faerűn egyik
legikonikusabb városának urainak szerepébe bújhatunk. Ahol az ő titkos
céljaikat kell minél nagyobb számban teljesíteni. Ugyan más küldetések is
hozhatnak győzelmi pontokat, de a végső elszámolásnál igencsak számít, hogy
mennyi ránk szabott feladatot teljesítettünk.
Mi van a dobozban?
Maga a doboz az egyik kedvenc
társasjáték dobozom. Szerintem nagyon jó belső inzertet kapott, amiben remekül,
könnyen elérhetően elférnek a tartozékok. Az más kérdés, hogy a - sokak szerint
- kötelező kiegészítő komponensei már nem férnének el az alapjáték dobozában,
ha nem venném ki a dobozbelsőt. Én jelenleg is a két eredeti dobozában tartom
őket, sok-sok felesleges levegővel kitöltve.
A szüleink szerint a Khelben sok a vitamin. |
A játékhoz kapunk egy nagyon szép
játékostáblát, ami Vízmélyének egy részletét ábrázolja. Ezen kell majd
elhelyezni a vastag kartonlapkákból álló épületeket, a különféle kártyalapokat,
a „munkásainkat”, azaz ebben a játékban ügynökeinket, valamint a kalandozókat
megtestesítő fakockákat.
Úgy gondolom, hogy a tartozékokat
és azok minőségét illetően nem lehet panasz. Azaz talán két dolgot kivéve. Az
egyik, hogy kalandozók egyszerű fakockák, amik valamelyest ölik a tematikát.
Ezzel kapcsolatban majd a későbbiekben írok még valamit.
A másik pedig a kisebb
kartonelemek. Ezeket elég nehéz ki- és visszapakolni. A sárga, zöld és piros
színárnyalatok az épületjelölőknél elég hasonlóak. Valamint a pénzek esetében
egy kicsit logikátlan, hogy 1 és 5 értékűek, amikor a játékban a pénzes akciók
többsége néggyel osztható szám. Ezért vannak olyanok, akik a holdsarló alakú
pénzeket 4-es értékűnek használja.
A játék célja
Nagyon egyszerű, a játék végén
nekünk kell rendelkezni a legtöbb győzelmi ponttal. Ezeket megszerezhetjük
azonnal a teljesített küldetésekből, valamint a játék végén meglévő készleteink
alapján. Ezen kívül fontos még, hogy a játék elején kapott titkos szerepünkhöz
tartozó küldetésekre figyeljünk, mert ezekből plusz győzelmi pontok
szerezhetőek.
A játékmenet
A játék elején a játékosszámtól
függően kapunk ügynököket. Ők azon „munkásaink”, akiket a város különböző
pontjaira kell helyeznünk, hogy onnan nyersanyagokat szerezzünk be. A körünk
során ez az egyik akciónk, míg a másik, hogy egy meglévő küldetést
teljesítsünk, ha adott hozzá minden.
Elég jövedelmezőnek tűnik a fogolyszöktetés. Csak kell a csapatba 4 tolvaj és két mágiahasználó. Nem is beszélve a kenőpénzről |
Térjünk vissza a
munkáselhelyezésből adódó lehetőségekre, amik a játék lényegét teszik ki.
Elsősorban szerezhetünk „nyersanyagokat”, amik a fakockákkal ábrázolt
kalandozók. Így kerülhet a saját „készletünkbe”, kocsmánkba egy akcióval 1 pap,
1 mágus, 2 tolvaj, vagy 2 harcos.
Egy másik akcióhelyre téve
ügynökünket, kaphatunk 4 aranyat. Egy következővel megvehetünk egy épületet,
ami a későbbiekben újabb nyersanyag termő hely lesz, valamint adhat a tulajdonosának
bónuszokat.
Vízmélye kastélyát használva mi
lehetünk a kezdőjátékosok, valamint kaphatunk egy később felhasználható intrika
kártyát.
Ezen ügynökeinknek egészen az ötödik körig várniuk kell |
Lehetőség van a korábban
megszerzett intrika kártyák kijátszására is. Ez amúgy egész jó akció, mivel az
intrika kártyákkal vagy valamilyen nyersanyagot szerzünk, vagy az
ellenfeleinket lassítjuk egy kötelező küldetés végrehajtásával (amit kötelező a
többi küldetéskártyája előtt teljesíteni), vagy egyéb büntetéssel. Az intrika
akció további jó tulajdonsága, hogy miután minden játékos lerakta az összes
ügynökét a táblára, az intrika akcióban felhasznált ügynököket, balról jobbra
történő sorrendben újra fel lehet használni más akcióra.
Ezen felül még egy akcióhely van,
a Sziklaszirt fogadó, ahol küldetéseket lehet felvenni. Vagy úgy, hogy pénzt
kapunk mellé, vagy intrika kártyát, vagy pedig eldobjuk a látható küldetéseket,
és az újonnan felkerülőkből (vagy a pakli tetejéről vakon) húzunk egyet
magunknak.
Fontos még megemlíteni, hogy az
épített épületek is adhatnak különféle kalandozókat, aranyat, újabb ügynököt
vagy mást. Ezek erősebbek az alap akcióhelyeknél, ugyanakkor a tulajdonosuk is
húz belőle valami hasznot.
Egy játék 8 körig tart, amiben
felváltva helyezzük le ügynökeinket és ha tudunk küldetést teljesítünk.
Dióhéjban ennyi lenne a játék.
Mit gondolok a játékról?
Imádom, az
egyik kedvencem és szerencsére a család is szereti. Ugyan majdnem egy száraz
eurogame, ahol munkásokat kell letenni, erőforrásokat szerezni és ezekkel
feladatokat megoldani. Sokan ennél többet nem is látnak bele, amit még tovább
erősít, hogy a kalandozóink egyszerű fakockák. Szerencsére nekem elég sokat dob
a játékon, hogy AD&D bőrbe van az egész bújtatva. A kártyákon valamennyire
átjön a tematika, a magyar illusztrátorok által is készített képek nagyon
szépek, míg a színesítő szövegek hangulatosak.
Saját készítésű kalandozókkal csak jobb a móka, nem? |
Általában sokat
esik arról szó, hogy ez egy fejlesztett Caylus, valamint, hogy a Yedo jobb
játék nála. Ebben nem tudok véleményt alkotni, mert egyik játék táblás
változatával sem játszottam még. Az biztos, hogy a Caylust minden
munkáselhelyező játékot ősapjának tartanak, és onnan sok mindent sikerülhetett
csiszolni olyan mértékben, hogy szélesebb játékoskört meg lehessen vele
találni. Úgy gondolom, hogy a fantasy környezet miatt sokak érdeklődését
felkeltette a Lords of Waterdeep. A Yedo a másik irány. Igazából azt annyira
nem is igyekszem megismerni, mert a témája abszolút hidegen hagy. Lehet, hogy
jobb játék, de mivel japán(?) jellegű világba van helyezve kevésbé érdekel.
A
negatívumokról már korábban beszéltem, de visszatérnék újra a kockákhoz. A
játékhoz lehet külön vásárolni figurákat, amik árából egy új játékot lehet
venni. Szerencsére nekem egy ismerősöm le tudott gyártani fafigurákat, amiket
Évivel együtt kifestettünk, és így azért mégiscsak egy kicsivel jobb lett az
összkép. Még úgy is, hogy nem vagyunk sztárfestők.
Fontos még
megemlíteni, hogy a játék kapott egy kiegészítőt is a Scoundrels of Skullportot
is, ami tovább növeli a játékélményt és sokak szerint ezzel teszi teljessé a
Lords of Waterdeepet.
Mindenesetre az
alapjátékot is remekül lehet játszani 2-5 főig, és úgy gondolom, hogy minden
létszám mellett egészen jól működik. A kétfős játék esetében az intrikák ugyan
veszítenek valamit az élükből, de a kötelező küldetéssel való támadás élét
elveszik az olyan intrika lapok, amikor úgy kapunk valamint, hogy a másik is
kap, és nincsen harmadik, negyedik vagy ötödik személy, aki meg semmit.
A Lords of
Waterdeep egy remek munkáselhelyezős játék, amit őszintén tudok ajánlani minden
családnak, ahol egy kicsit beszélnek angolul. Ugyanakkor jó lett volna ezt is
magyarul látni a polcokon, de mivel a játék már közel 6 éves, ezért ebből valószínűleg nem lesz már semmi.
1 megjegyzés:
Fantasy board game - I'll look for that one!
Megjegyzés küldése