2015/04/27

Five Tribes

A Days of Wonder kiadó termékei általában garanciát jelentenek a sikerre. A jellegzetes szagú (,de nem feltétlen büdös) dobozaik tartalma szép, szemet gyönyörködtető tartalommal vannak tele, amitől az embernek első látásra kedve támad játszani velük. Így van ez a Five Tribes esetében is, de vajon a külső hazudik-e a belsőről és jó játékról van-e szó? Erre próbálok rávilágítani rövid blogbejegyzésemben.

Nem volt számomra sem egyértelmű a döntés, hogy akarom-e ezt a játékot vagy sem. Az esseni nagy játékvásárt és kiállítást követő időszak után ez volt az egyik kiszemeltem karácsonyra. Emellett tipródtam még az azóta magyarul is megjelent Birodalmi telepesek (Imperial Settlers), Star Wars: Imperial Assault alapjátékokon, valamint Eldritch Horror: Mountains of Madness és Mice & Mystics: Downwood tales kiegészítők beszerzésén. Aztán a dolog úgy alakult, hogy Titkos Télapó végül a Five Tribes-t hozta, a Zombie Dice kíséretében.

Mi lapul a dobozban...
Rengeteg cucc, tüzelő értékben nincs hiány.
- 30 darab, négyzet alakú lapka
- 4 játékosnak tevék és körjelzők
- 90 fabábú (meeple)
- 12 fa pálmafa és fa palota
- 22 dzsinn kártya
- 54 erőforrás kártya
- 96 kartonérme
- 1 pontozó és 1 licitáló sáv
- 5 játékossegédlet
- 1 pontozófüzet
- szabálykönyv


A játék célja
Az 1001 éjszaka mesés világába érkezünk, ahol feladatunk a környéken élő 5 törzs megfelelő irányítása. Tevékenységünk során kereskedhetünk, dzsinneket hívhatunk életre, vagy akár orgyilkos akcióinkkal kerülhetünk előnyösebb helyzetbe vetélytársainkkal szemben. A játékot végül az nyeri, aki a legtöbb pontot szerzi.

Győzelmi pont (gyp) a következőkért szerezhető:
  • 1 gyp minden aranyérme értékéért
  • 1 gyp minden nálad lévő vezírért + 10 gyp minden olyan játékos után, akinek kevesebb vezíre van, mint neked
  • 2 gyp minden nálad lévő vénért
  • a dzsinnjeid összesített gyp-kért
  • a tevékkel elfoglalt lapkákon szereplő gyp-kért
  • 3 gyp a saját lapkákon lévő pálmafákért
  • 5 gyp a saját lapkáidon lévő palotákért
  • a különböző árukból álló árusorokért


Előkészületek
Az előkészületek (ahogy az elpakolás is) meglehetősen sokáig tartanak, de még bőven elviselhető határon belül.

2 játékos esetén mindenki 11 tevét és 2 körjelzőt, míg 3 és 4 játékos esetén mindenki 8 tevét és 1 körjelzőt kap a választott színében. Ezt követően kiosztásra kerül 50 arany (9db 5-ös és 5db 1-es értékű érme), amit elvileg lefordítva titokban kellene tartani.
A 30 db lapkát megkeverjük és véletlenszerűen egy 5x6-os téglalapot alakítunk ki, amire véletlenszerűen rápakoljuk a 90 db törzsi tagot, úgy hogy minden lapkára 3 fabábu kerül.
Keverjük meg az erőforráskártyákat, húzzunk belőle 9 lapot, amiket képpel felfelé rakjunk ki egy sorba a húzópakli mellé. Keverjük meg a dzsinn lapokat is, amiből 3 lapot fordítsunk fel.
A pálmafákat, palotákat és maradék érméket helyezzük elérhető közelségbe.
Rakjuk ki a licitsorrend- és körsorrend sávokat az első kör előtt, majd ez utóbbira véletlenszerűen sorsoljatok egy sorrendet.

Játékmenet
Ez két részből áll:

1. A körsorrend licitálása
A körsorrend alapján, sorban mindenki licitál egy helyre. Minden értékhelyre csak egy bábu kerülhet, kivéve a nullás mezőket. Itt mindig az újabb nullás licitáló kerül előbbre. Ha mindenki nullára licitál és nincs már hely, akkor az utolsó játékosnak fizetnie kell egy érmét.

2. A játékos akciói
  • A licitsávról át kell rakni a bábut a körjelző sorban következő helyére.
  • "Lépni" kell a figurákkal. Egy lapkáról fel kell venni az összes bábut. Majd sorban, egyesével le kell helyezni őket. Itt három szabályt kell betartani.
    • tilos átlósan lépni
    • tilos oda-vissza lépni
    • az utolsó lerakott bábunak olyan színűnek kell lennie, ami a végső lapkán is megtalálható
  • A "lépést" követően le kell venni az utolsó lerakott bábuval megegyező színű bábukat, és ha az adott lapka így üres maradt akkor arra egy saját színű tevét kell lehelyezni. Ez jelzi, hogy az adott lapka a mi tulajdonunk lett.
  • A lapkáról levett bábukkal a következőket kell tenni:
    • Vezírek: nincs külön akciója, magunk elé kell őket tenni csak pontot ér a játék végén
    • Vének: tegyük őket magunk elé, de a későbbiek során felhasználhatóak dzsinnek és azok akcióinak megvásárlásához
    • Kereskedők: A leszedett bábuk számával megegyező számú erőforráslapkát lehet elvenni a húzópaklitól legtávolabb helyről. Ezeket aztán nem szabad utánpótolni!
    • Építészek: A levett építészek számával meg kell szorozni az véglapkán és a körülötte lévő kék jelölésű lapok számát. Az így kapott eredményt megkapjuk érmeértékben. Az építészek számát tovább lehet növelni rabszolgákkal.
    • Orvgyilkosok: A levett bábukkal megegyező távolságon belül (a lépésszabályt figyelembe véve) lehet végezni egy bábuval. Ha az utolsó volt, akkor arra a lapkára is lehet saját tevét tenni, ha még nem volt. Más játékos előtt lévő vezír és vén bábut is meg lehet gyilkolni
  • Ezt követően kell a lapka akcióját végrehajtani. Ez lehet pálmafa, vagy palota lehelyezés, dzsinn vagy áruvásárlás.
  • Végül lehetőség van árukat érmére váltani.
3. Újratöltés
Ezen fázisban, ha minden játékos sorra került a következő licitfázisig, fel kell tölteni a dzsinn lapokat, valamint az erőforrás lapkákat, a korábbiak tovább tolásával.

A játék addig tart, amíg el nem fogynak egy játékos tevéi vagy nincs több legális lépésre lehetőség a törzsi tagokkal. A kört minden esetben minden játékosnak lehetősége van befejezni (pl. ha lépni nem tud, dzsinnt még aktiválhat).


Gyengeségek
A legfontosabb az analízis-paralízis (AP) helyzet kialakulása. Sajnos nagyon benne van a játékban, a rengeteg lehetőség miatt, hogy a játékos optimalizálni szeretné pontjait és ehhez hosszasan elemzi a lehetőségeket. Ráadásul ez egy olyan játék, ahol előre nem is nagyon érdemes gondolkodni, mert nagyon gyorsan változik a játék képe.
Két játékos esetén csak a kék és rózsaszín bábukat lehet használni, mivel azokból van csak elegendő jelölő. Nem mondom, hogy ez kritikus hiba, de alapesetben nem csak nő-férfi alapfelállás játszhat kettesben.
Rabszolgák. Bennem fel sem merült, hogy ez probléma lehet. Nem is volt, de végül mégis az lett, mivel kiadtak a játékhoz egy plusz kiegészítést, amivel a rabszolgákat le lehet cserélni fakírokra. Ráadásul az újranyomás már teljesen rabszolga-mentes lesz. Ez annyiból probléma, hogy az újrakiadáshoz lesznek igazítva a későbbi kiegészítők, aminek köszönhetően vagy meg kell venni a "csere-szettet" vagy mindenhol fejben kell behelyettesíteni. Egyik sem túl elegáns megoldás.

Erősségek
Az egyik gyengesége egyben az erőssége is. Rengeteg lehetőség van a játékban. Nem csak a változatosságra gondolok, a lapkák és törzsi tagok véletlenszerű lehelyezéséből adódik, hanem a stratégiai változatokra is. A játék során bármikor változhat a kép, ezért nem érdemes kizárólag egy irányba gondolkodni, bármikor lehetőség van új utat taposni és azzal nyerni. Egészen a végéig senki nem lehet biztos a győzelemben.
És ahogyan az elején is említettem. A játék igazán szép. Jó megfogni a különböző bábukat és elemeket, a figurafestők akár kifesthetik a pálmafákat vagy palotákat is. Ezeket amúgy szerintem nem praktikus felállítani, mert 1. felborulhatnak, 2. nehéz átlátni tőle az egész "térképet".

Összegzés
A Titkos Télapó nekem tetsző játékot választott, és egyáltalán nem bántam meg, hogy ezt szerepeltettem elől a kívánságlistámon. Azt még nem teljesen tudom eldönteni, hogy Évinek mennyire tetszik a játék. Az első alkalommal ugyan ő nyert, de azóta valahogy túlkombinálja az egészet. Ami miatt morcos is egy kicsit. Kellene majd vele játszani többet, több fővel.

Kinek ajánlanám
Ez már nem egy belépő szintű játék, a társasjátékozás világában újoncokkal biztosan nem venném elő. A szabályok ugyan egyszerűen tűnnek, gyorsan elmagyarázhatóak, de van benne egyfajta stratégiai mélység, amit egy picit tanulni és érezni kell. A játékossegédlet folyamatos magunk mellett tartásával végig jó követhető a játék és szerencsére nem nyelvfüggő is. Ugyan próbát tettem vele 7 éves lányommal (ő kérte), de a stratégiai lehetőségek miatt még tisztán látszik, hogy nem ez az ő játéka. Talán ha még játszanánk vele 4-5 alkalommal, akkor talán.

Nincsenek megjegyzések: