2025/11/08

Társasjátékok Ünnepe 2025, 1. nap



Eltelt egy újabb év és eljött egy újabb Társasjátékok Ünnepe. Sajnos(?) az esemény nem tud megragadni egy fix helyen, hanem elég gyakran vándorol. Idén úgy alakult, hogy a Papp László Budapest Sportarénában került megrendezésre.

A helyszín

Már előzetesen is érezhető volt, hogy a helyszín kicsi lesz az érdeklődéshez képest. A jegyek egész hamar elfogytak és a FB fórumukon elég sok kétségbeesett felkiáltást lehet olvasni, hogy lemaradtak az eseményről.

Az épületbe viszonylag hamar be lehetett jutni. Úgy tűnt, hogy sor van, de pillanatok alatt be lehetett csippantani a belső térbe, még fél 10 előtt is. Az egy másik dolog, hogy utána TÜrelmesen ki kellett várni az időt a küzdőtérre való bejutásra. Az oda való belépést követően gyorsan le lehetett vonni a következetést, hogy a terület kicsi... Nem a legjobb a térérzékelésem, de valahogy az volt a benyomásom, hogy kisebb a helyszín, mint ami a Millenáris volt. Több embert nem is lehetett volna beengedni, mint amennyien voltunk. 

Az egyebekkel kapcsolatos véleményemet az írásom végére tettem, és most jöjjenek a játékismertetések. Nem biztos, hogy mindenhol megfelelő kifejezéseket fogom használni, és az ismertetéseim nem is törekednek a teljességre. Tamás barátommal, a BGG utolsó blogger mohikánjával és Lizus lányával jártuk be a mai napot és próbáltunk ki, többnyire 3 fővel játékokat. 

Knarr

Hosszú mászkálás után találtunk egy olyan üres asztalt, és egy olyan játékot, ami egy picit érdekelt minket. Én magam ugyan nem vagyok a vikingek nagy kedvelője, de egy próbát minden játék is megérdemel.


A játék nem túl bonyolult, a kezünkben lévő három kártyából vagy kijátszunk egyet, vagy pedig az előttünk lévő kijátszott lapokból megveszünk valamit a "lobogónkra". Külön érdekesség és egy egész jó ötlet, hogyha egy már korábban kijátszott színre teszünk egy másik kártyát, akkor az összes korábbi hatás is érvényesül.  A lap kijátszását követően olyan színű sorból kell kiegészíteni a kezünkben lévő lapokat, mint amilyen színű kártyát kijátszottunk. Ezt azonban lehet módosítani is.

Fontos megemlíteni, hogy másik akciólehetőséggel az előttünk lévő lapokat érdemes "beáldozni", hogy masszívabb pontokat és egyéb jutalmakat kapjunk.

Viszonylag gyorsan pörgő családi játék (szerintem egy fél óra alatt lement), ami kellemes meglepetést okozott.

Egy imposztor New Yorkban

A dobozban van egy rajzolásra való papírtömb, néhány filc több színben, valamint néhány kartonlapka, aminek a túloldalára lehet filccel írni.

A játékot 4 fő felett érdemes játszani, mi hatan próbáltuk ki. A mecénás felírja a kis kartonok hátoldalára ír egy szót mindenkinek, kivéve az imposztornak. Kiosztja a lapkákat, majd mond egy segítséget, hogy milyen témakörben megy a közös rajzolás. Két körben megy körbe a "rajzlap", amikor is mindenki egyetlen egy vonalat rajzolhat. A játékosok beazonosítását nagyban segíti, hogy különbözőek színűek a filctollak.

Amikor a második körnek is vége, akkor mindenki egyszerre rámutat valakire, hogy ki lehet az imposztor. Ezt követően az imposztonak még van esélye megmondani, hogy mit is akarhatott a közös rajz ábrázolni.

Ez tipikusan az a játék, ami több fős társaságban (még józanul is) igencsak szórakoztató tud lenni. Tehát ilyen szempontból ajánlott lehet a könnyebb, nevetősebb játékokat kedvelők számára. Ugyanakkor ezt igencsak könnyen lehetne játszani házilag elkészítve is, de értem, hogy meg kell venni a know-howt. Problémás még, hogy a dobozban lévő filcekkel nem olyan könnyű a kis kartonokra írni, valamint azok elég könnyen el is tudnak mosódni.

Érdekes, hogy egy közel 15 éves játék most kapott magyar kiadást. Felkészül a Deep Sea Adventure

The Gang

A nap - számomra - legnagyobb meglepetését a The Gang hozta. Texas Hold'em Póker, de kooperatív módon.

Mindenki megkapja a két kezdő lapját, majd pókerzsetonok segítségével megmondja, hogy szerinte hányadik helyezésre jók a kezében lévő lapok. Ezt követően jön Flop, amikor középre három lap kerül ki. Mindenki - fejben - kiegészíti a kezében lévő lapokat és középen levőeket, hogy azzal milyen pókerkombó jönne ki, majd megint elvesz mindenki egy zsetont. Ugyanez jön a két következő körben is (Turn és River). Fontos még megemlíteni, amíg még nem vettük el az összes zseton középről, addig lehetőség van egy másik játékostól elvenni a zsetonját, ha szerintünk a mi lapjaink jobbak vagy rosszabbak.

Az utolsó kör végén a pókerzsetonokon lévő csillagok számával növekvő sorrendben kell a lapjainkat felfedni és igazolni, hogy valóban jó helyre gondoltuk sorrendben a lapjainkat. Ha sikerrel jártunk, akkor sikeres volt a "rablás", ha valahol elrontottuk a sorrendet, akkor elkaptak minket. 3 sikerig vagy 3 kudarcig tart egy teljes játék.

Gyorsan pörög, de érdemes 4 fővel vagy magasabb játékosszámmal játszani. A dobozban vannak sima póker lapok, valamint még egyéb olyan kártyák is, amik színesíthetik (könnyíthetik vagy nehezíthetik) az élményt. További bónusz, hogy a dobozban műanyag pókerzsetonok is vannak, amik adnak az egészhez egy kis további pluszt. Ebből a játékból vettem is magamnak.

Kapocsváros

A Gémklub játékkölcsönző részén találtunk rá erre a könnyed, egymás gondolkodására való ráhangolódást igénylő kooperatív játékra.

Ezt követően átadjuk a paravánt és a polgármesterséget a következő játékosnak. 3 főnél mindenki kétszer volt polgármester és így volt 6 építési kör. Ezt követően le lehet pontozni a zöld pacákat.

A játéktér közepére letesszül a Városháza lapkát, majd élszomszédosan mindenhová egy valamilyen épülettípust jelentő lapkát. Ezt követően kijelölünk egy kezdőjátékost, aki az első polgámester lesz. Ő kap egy paravánt, majd húz magának 3 lapkát. Eközben a többiek 3, különböző bójalapkát tesznek a városba. A paraván mögött a polgámester az előtte lévő városlapkákhoz társít 1-1 bójaszínt, majd lefordítja ezeket a bójás lapokat és elveszi a paravánt. A többi játékos ekkor szembesül azzal, hogy milyen városi építményeket kell elhelyezni valami alapján a közösen lehelyezett bójás helyekre. A lefordított bójakartonokra teszik a műanyag bójákat. Ha mindegyik lehelyezésre kerül, akkor jön az igazság pillanata és felfordításra kerülnek a kartonok. Ha jó helyre tippelt a csapat, akkor az adott helyre kerül a városi épület lapkája, ha rosszul, akkor sarokkal érintkezve kell letenni. Ez azért fontos, mert az lapkaéllel való érintkezés után járnak pontok. Ha minden városi építmény helyét pontosan eltaláltuk, akkor kapunk egy negyedik bójás lehetőséget is a fennmaradó körökre.

Nem túl bonyolult, inkább családi játék. Egyszerű, okos kivitelezése van, egy picit még a Fedőneveket is idézte a másik fejévél való gondolkodás miatt.

Wilmot raktára

Egy vicces "kis" memóriajáték. Fura színes kartonlapkákat húzunk, majd azokat fejjel lefelé letesszük egy 7x7-es rácsra. Fontos, hogy az alapszabály szerint a lapkáknak érintkeznie kell egymással (hacsak a szabály nem szól másképpen). A lerakásnál valami asszociációt kell kitalálni, hogy vajon miért is oda tesszük azokat a lapkákat. 6-os, 7-es, vagy 8-as lapkastócokat rakunk le minden egyes munkanapra vonatkozóan és töltjük meg vele a játékteret. Minden egyes nap tetején jöhet velünk szembe egy újabb szabály, ami színesíti a játékot.



Ha a játéktér, a háló megtelt, mert elfogytak a kikészített lapkák, akkor egy másik lap pakliból a lefordított lapokra kell tenni ugyanazokat az ábrákat. Itt derül ki, hogy mennyire volt jó a kollektív emlékezet. Elég vicces tud lenni ez a játék is, de ugyanakkor elég nagy koncentrációt is igényel.

Hősképző

Eléggé meglepett, amikor hosszú évek után magyarul is bejelentették a Roll Player magyar kiadását. Mivel nem is számítottam rá, ezért még évekkel korábban elkészítettünk itthonra egy házi magyar fordítást a lapoknak és tábláknak (és persze szabad fordításban a játék címe is SzerepjátéKockák lett).

A játékban az a cél, hogy a szerepjátékok karaktergenerálását oldjuk meg. Ehhez kockákkal dobunk, amiket majd magunkhoz tehetünk, majd alkalmazhatunk valamennyi szabályt. Közben pénzt is szerzünk, amikkel tudunk magunknak felszereléseket, képességeket és jellemvonásokat.

A kidobott kockák és piactérre kirakott kártyák adnak a játéknak egy jelentős véletlenfaktort, valamint ezzel járó gondolkodást is. Ahol elő is jön a játék egyik "problémája", hogy magában hordozhat egy kisebb analízis-paralízis szituációt, amikoris a játékostársakat már a minél gyorsabb akció-végrehajtásra ösztökélnénk.

Sajnos azt kell mondanom, hogy ez a játék egy picit elkésett. Nagyjából akkor jelent meg, mint az Azul vagy Sagrada, csak gémerebb volt. Ráadásul amerisebb érzettel bíró, mint a korábban felsoroltak, de talán nagyobb gondolkodás-beragadással. Ez egy olyan játék, amit igazán akartam szeretni, de szerintem egy picit eljárt felette az idő. Persze a szerepjátékot kedvelőknek és esetleg másoknak is jó móka lehet, de túl sokat gondolkodni szerető játékostársakkal nem igazán ajánlom.

Benyomások, konklúziók

Egyéni véleményem, hogy az játékok megismerésére nagyobb az igény, ezért esetleg jó lenne átgondolni a jövőben a következőket:
- a különféle versenyeket és kupákat talán máshol kellene megrendezni
- az aréna végébe még elfért volna néhány asztal (igaz, ekkor még több játékmester kellett volna, és szerintem ők így is eléggé ki voltak facsarva),
- a régebbi játékokat már kevésbé kellene "bemutatni", hogy ne menjenek az új játékok rovására (Kár, hogy az újdonságok is csak 1-1 asztalon voltak jelen. Ott volt pl. az új (de nemzetközileg már elég régi) Hősképző / Roll Player, amit csak egyetlen asztalon találtunk meg. Ugyanakkor az frissen megjelent Ködszerzetet sehol sem lehetett látni.)
- a nem társas, gyerekjátékoknak nem tudom, hogy mennyi létjogosultsága van (nyilván el lehet ezeket is valakiknek adni),
- nem tudom, hogy mennyire volt jó ötlet a Fxszfej haveros korona.

Valószínűleg holnap este jön a követező rész...

A végére nem maradhat el, hogy köszönet minden játékmester munkájának!

Nincsenek megjegyzések: