2018/08/31

A Mars terraformálása

Ahogy az űrhajó lassú ereszkedésbe kezdett, a légforgalmi irányító központban az ügyeletes tiszt, jól megszokott mozdulatokkal megnyomott egy sor gombot.
- Már megint egy újabb vállalat, aki jött segíteni terraformálni ezt a pusztaságot. Kíváncsi vagyok, hogy meddig jutnak - sóhajtott fel.
- Mit tudsz róluk? - kérdezte a kollégája.
- Valami IT cégcsoport, ha jól tudom. Bizonyára azt hiszik, hogy elég lesz beütniük valami "format Mars kettőspont per terra" parancsot, és megoldanak mindent.
- Bárcsak ilyen könnyen és gyorsan menne...

A játékról
A tavalyi év (2017) nagy, magyar nyelvű megjelenései között érkezett A Mars terraformálása játék a Reflexshop kiadásában. A Delta Vision-ös A nagy western utazás mellett ez volt a másik olyan játék, aminek a kipróbálását nem nagyon akartam erőltetni. Nem azért, mert nem érdekelt volna egyikük sem, hanem pont ellenkezőleg, nem akartam egy újabb játékot megvenni. Tudom, hogy egy kicsit hülye logika, de akkor is így van. A nagy western utazást már volt szerencsém kipróbálni, és "szerencsére" nem hozta a reményeimet. Valahogy túl sokat akart, és ahhoz képest nekem keveset adott. De az is lehet, hogy csupán csak az elvárásaim voltak túl magasak vele szemben. Hiába volt valamennyire újszerű a témája, vagy legalább is megszokott zsánerektől eltérő, ez sem segített rajta.

Idén augusztusban elérkezett A Mars terraformálása játék kipróbálásának ideje is. Voltak figyelmeztetések, hogy ugyan a játék jó, de sok időbefektetést kíván, de ez sem tántorított. Az első játékunk során a 11 éves Annamária lányom is jelen volt, és ő is viszonylag könnyen megértette a nem túl bonyolult szabályokat. Ugyanakkor a kártyaválasztások során azért kellett adni neki egy kis segítséget, mert a lehetőségek igencsak nagy számban voltak. De ne szaladjunk ennyire előre. A játékot a Kezdetek kiegészítő bevonásával játszottuk, ami állítólag azért gyorsít valamit a játék hosszán. 

A játék célja

A Mars terraformálásában a játékosok azon küzdenek, hogy vörös bolygót sikerüljön drága védőfelszerelések nélkül is viszonylag élhetővé változtatni. Mindenki egy saját tulajdonságokkal rendelkező cégbirodalmat irányít, aminek van valami erőssége a versenytársakkal szemben. A játékosok közösen dolgoznak a bolygó globális jellemzőinek (óceán, hőmérséklet- és oxigénszint) elérésén (ami a játék végét jelenti), de közben mindent meg kell tenniük azért, hogy a játék végére ők legyenek a legbefolyásosabbak.

A játékmenet

A játék több generáción keresztül zajlik, míg ezen generációk fázisokból állnak. Ezek sorrendben a következők: körsorrend fázis (ahol a kezdőjátékos jelölő egy hellyel balra kerül), a kutatás fázis, az akciófázis, majd a termelési fázis.

A kutatás fázisban a játékosok kártyákat kapnak, majd eldöntik, hogy azokból mennyit tartanak meg. A szabály lehetővé teszi, hogy meghatározott lapot kapjanak a játékosok, majd azokból választanak és vesznek meg kártyákat, vagy pedig draftolásos módszerrel kerüljenek a játékosok kezébe lapok, amikből a draft befejeztével maximum 4 lapot vehetnek meg. A játékban nincsen kézlimit, ezért elég sok lap kerülhet egy-egy játékos elé.

Az akciófázis jelenti a játék lényegét. Amikor egy játékos sorra került, akkor választhat, hogy végrehajt 1 vagy 2 akciót, vagy passzol. Utóbbi esetében a következő generációba lépésig nem lesz akciója. Ha mindenki passzolt, akkor véget ér az akciófázis.



Az akciók a következők lehetnek:
A) 1 kártya kijátszása kézből
B) Egy általános projekt végrehajtása
C) Egy mérföldkő elérése
D) Díj alapítása
E) Kék kártya akciójának használata
F) 8 palánta beváltása 1 növényzetlapkára
G) 8 hő beváltása a hőmérséklet növeléséhez
Ezeket nem ismertetném részletesen, mert a szabályban részletesen mindenki megtudhatja, hogy mi mire jó, vagy akár Szekeres Ferenc úr remek szabályismertető videójából

A termelési fázisban a játékosok erőforrásokat kapnak vagy váltanak, valamint akciókártyákat frissítenek.

Ezen generációs körök addig tartanak, amíg a három fő feltétel nem teljesül, azaz a oxigénszintnek el kell érnie a 14%-ot, a hőmérsékletnek a +8 Celsius fokot és elegendő óceánnak kell lennie (emlékeim szerint ez 9 óceánlapka lerakását jelenti). A játékot az nyeri, aki a legmagasabb pontszámmal rendelkezik.

Személyes vélemény

A Mars terraformálása esetén bejött az előérzetem, és sajnos nagyon tetszik. Ráadásul még az ára is eléggé rendben van, tehát nagyon kellene az itthoni gyűjteménybe. Persze azért ez a játék sem tökéletes, ezért rá is térnék a negatívumokra.

A játék elég hosszú. Valószínűleg rutinnal a játékidő csökkenthető, de valószínűleg akkor is 2 óra időbefektetést kíván. Ez nem feltétlenül baj, mert könnyen elszáll játékkal az idő, viszont meg kell találni azt a 2-3 vagy több óra szabadidőt, amikor le tudunk játszani egy-egy játékot. A sok-sok döntési pont (kártyaválasztás, akcióválasztás) sem egyszerűsít ezen, ami akár még analízis-paralízis helyzeteket is előidézhet.

A játékosok színében van 20 jelölő, amiket elég sok mindenre használhatunk és használunk is a játék során. Ugyanakkor az erőforrások mennyiségének jelölésére arany-, ezüst és bronz színre festett műanyag kockákat használunk. Ezeket ugyan meg lehet szokni, biztos lett volna valamivel jobb megoldás is. Ráadásul az elmondások szerint ezek a kockák csúnyán kopnak is. A saját játékostáblánk ugyan átlátható, viszont Laci barátom ebből csinált egy jobb, használhatóbb verziót. 

Jelen esetben a játékostábla tetején jelölni tudjuk, hogy mennyi típusú kártyákból mennyi van, így kevésbé átláthatatlan káosszal kell megküzdeni. 

A kártyákon lévő képek kapcsán páran megemlítették, hogy kicsit amatőr benyomást keltenek, de ez engem kevésbé zavart. Összességében nagyon elégedett voltam A Mars terraformálásával, indokoltnak tartom a BoardGameGeek-en a magas helyezését, és izgatottan várom a következő játékalkalmat.

Nincsenek megjegyzések: