2015/09/23

Codenames

Az egyik nyári BoardGameGeek-es nyereményjátékon rám mosolygott a szerencse, aminek nyomán megnyertem a címben szereplő társasjátékot. A Codenames az egyik legfelkapottabb (konkrétan a legfelkapottabb) társas volt az amerikai GenCon rendezvényen és Európában is nagyon várják. Nekem mindösszesen annyi tűnt problémának, hogy nem nagyon szeretem a partyjátékokat és jelen esetben a játékosszámra 3-14 főt írtak. Azt pedig talán csak én találom furcsának, hogy cseh Vlaada Chvátil miért angol nyelven jelentet meg egy nagyon nyelvfüggő játékot a Czech Games Edition kiadásában.



Mi lapul a dobozban...
Látszólag nem sok minden. Egy homokóra, amit eddig még nem használtunk, 8-8 piros és kék ügynököt, 1 kettős ügynököt, valamint 7 ártatlan civilt és 1 bérgyilkost jelző kartonlap. Ezen felül kapunk még egy kódtáblát (mátrix lapot és műanyag talpat) és két vastag pakli kártyát.

A játék célja
Nagyon egyszerű. Meg kell találni a csapatunk színéhez tartozó ügynököket, akiket kódnevek takarnak. Azonban a bérgyilkos megtalálásával vigyázni, mert az azonnal az adott csapat bukását jelenti.

Előkészületek
A kódneveket tartalmazó lapokból véletlenszerűen kiválasztunk 25-öt és azokat 5x5-ös formában rendezünk az asztalon. Ez kártyák kétoldalúak, tehát ha valamelyik szó nem szimpatikus vagy úgy érezzük, hogy nem ismerjük a jelentését, akkor nyugodtan megfordíthatjuk őket, hátha ott "egyszerűbb" szó szerepel. Vagy akár le is cserélhetjük a nem szimpatikus lapokat.
Mivel a játék angol nyelvű, ezért mi végig szoktuk beszélni a szavakat és azoknak lehetőleg minden jelentését.
A játékot két csapat játssza, ezért csapatonként kiválasztunk 1-1 kémmestert, vezérkémet, főkémet, vagy nevezzük ahogy akarjuk, ők kerülnek az asztal egyik oldalára, és velük szemben a csapatuk többi tagja. (Kétszemélyes-, vagy kooperatív játékmódnál 1 kémmester van, és ő próbál súgni a csapattagoknak.) 
Ezt követően húzunk egy kódtáblát.

Játékmenet
A kódtáblát csak a kémmesterek láthatják. Mindegy, hogy melyik oldala van alul vagy felül, de a széleken szín jelzi, hogy melyik csapat kezd. A kezdőcsapatnál lesz kettős ügynök lap, a megfelelő színnel jelölt oldallal és nekik eggyel több ügynököt kell megtalálniuk.
A kezdőcsapat kémmestere megvizsgálja a kódtáblát, hogy hol helyezkednek el a felfedésre váló ügynökök, majd mond egy szót és egy számot (pl. állat 4). Ezt követően a csapata próbálja kitalálni, hogy az asztalra kirakott kódnevekből, hogy mire gondolhatott. Fontos, hogy lehetőleg egy nyelven menjen a játék, legyen az magyar vagy angol és ne csináljunk olyant, hogy "sziti (gyk. city, azaz város angolul) 2", amiből a csapat tudja, hogy az angol/amerikai városok között kell csak keresni.
A játékos csapata miután kigondolja a lehetséges találatokat sorban rámutat a kártyákra. 
Ha helyes az adott tipp, akkor arra a csapat színének megfelelő ügynök kártya jut és folytathatja a tippelést. Ezt egészen pontosan a kémmester által említett szám +1 (Ha egy korábbi körben nem végzetes módon hibázott, akkor próbát tehet 1 egyszer egy kártyára) alkalommal teheti. 
Ha hibázik, akkor három eset lehetséges:
- Bérgyilkost talált: a csapat veszített, azonnal véget ér a játék (a kódnévre rákerül a bérgyilkos).
- Ártatlan civilt talál: a csapat köre véget ér, jön a másik csapat (a kódnévre rákerül egy civilt jelző lap).
- Az ellenfél ügynökét sikerült megtalálni (a kódnévre kerül egy ellenfél ügynökét jelző lap), a csapat köre ezzel az ellenfélt megsegítő lépéssel ér véget és az ellenfél következik.
A játék addig tart, amíg egyik csapat összes ügynöke felfedésre nem került, vagy a bérgyilkos meg nem jelenik.

A kétszemélyes mód abban különbözik, hogy nincsen a játék ellen folyik a verseny. Ha sikeres és sikertelen tippelést követően ugyanúgy kell eljárni, amikor az ellenfél következik, akkor csak 1 lapot fordíthatunk fel neki.

A játékszabályban elég sok minden nagyon alaposan le van írva, amiket most nem ismertetnék, azonban fontos, hogy bizonyos dolgokban előre egyezzünk meg. Például, hogy nem kötelező angolul mondani kódnevet és számot, de akkor következetesen csak magyarul tegyük meg. Egy szót szabad mondani és egy számot, de angol nyelven egy szó lehet a valami nemlegességét kifejező dolog is az un- és non- előtagokkal, ezért a magyar nyelvű játék esetén ezt külön lehet használni (pl. "nem állat 3", "nem olasz 1", stb.).

Gyengeségek
Nagyon nyelvfüggő. Alapesetben érteni kell angolul és ismerni kell a szavak lehetőleg összes jelentését. Ezért is tettünk próbát Dixit kártyákkal. Egyrészt így a játék elveszítette a nyelvfüggőségét és a gyerekekkel is jobban tudtuk játszani.

Erősségek
Egy játék, nem játék. Érdekes módon beszippantja a játékost és újabb fordulókat szeretne játszani. A kódneveket tartalmazó lapok kétoldalúak és sok van belőlük. Azon felül a fordításuk sem nehézkes. Aki nem riad vissza a lapok összefirkálásától, az magyaríthatja is a lapokat egy íróeszköz segítségével (ez elég eretnekségnek hangzik), vagy gyárthat le hozzá egyedi lapokat.

Összegzés, kinek ajánlanám
Első pár játék után azt mondtam, hogy ez egy remek oktatáskiegészítő lehet iskolákba. Egy kicsit feldobhatná az angol tanórákat. A másik jó terület a nemzetközi cégek esetében a csapatépítő tréningen való bevetés lehet. Ezen felül ajánlott lehet olyan baráti társaságoknak is, akik jól beszélik a játék nyelvét, ami később akár még lehet majd a magyar is...

A játék egész jó, nagyon kellemesen csalódtam benne, főleg, hogy 2 fővel is jól működik, annak ellenére, hogy elsősorban party játék. Előny, ha ismerjük a partnerek gondolatmenetét és agyjárását, de még így is nagyon vicces kimenetek születhetnek.

2 megjegyzés:

Alex J. Cavanaugh írta...

You always find the most unique games. Never heard of Codenames.

Zoltán Gecse írta...

Codenames was the biggest at GenCon 2015. From a Czech designer, from a Czech publisher. Which is a lit bit funny, because the game is English and totally language dependent. You should have know all meanings of the words (ie: staff, mine, pitch, fair).