A héten megint úgy adódott, hogy szerdán el tudtam menni a hosszabb klubnapra a Gémklubba. Hamar érkeztem, nagy tömegre számítva, de az aktuális népsűrűség egy kicsit alulmúlta várakozásaimat. Sebaj, legalább nyugodtabban lehet játszani.
Egy kicsit csalok, mert az egyik játék nem tartalmazott X-et, hacsak nem nevezem "Projekt X"-nek a még kiadás alatt lévő gyerekjátékot, amit segítettem tesztelni a Norbinak. Az alacsony költségvetésűnek készülő gyerekjátékot akár már 3 éves kortól lehetne játszani. A témájáról nem teszek említést, de az mindenképpen megnyugtató, hogy nem a megszokott gyerekjáték mechanikával (azaz nem a dobj-és-lépj) módon működik. A játék során egyszerre meghatározott mennyiségű feladatot hajthatunk végre, majd ha azok elfogynak, akkor jöhet az értékelés. A teljesített "küldetések" értéke alapján a legtöbb győzelmi pontot szerző játékos lett a győztes. Nem egy bonyolult játék, ahol nem én, vagy a már egyre gémerebbé váló gyerekeim lesznek a célközönség. (Játék közben Zoli megjegyezte, hogy a helyet már lassan lehetne Board Gém Teázónak is hívni.)
Ezt követően rávettek egy Lords of Xidit partira, amit egy újabb követtett egy rövid Dixetes kitérőt követően. Előbb ez utóbbiról írnék pár gondolatot.
Dixit


Meglehetősen egyszerű partijátékról van szó. Minden játékos kap hat darab lapot. A sorban jövő játékos mond egy "történetet", egy vagy két mondatot, vagy csak ráutaló magatartást tesz a kiválasztott lapjával kapcsolatban. Ezt a lapot képpel lefelé helyezi asztalra. A történethez passzolva, minden játékosnak ki kell választania egy saját lapot, amit be kell adni - fejjel lefelé - az elsőnek kirakotthoz. Ezen lapokat összekeverjük, majd sorban felfordítjuk őket. A történetmondót kivéve minden játékos tippel a saját kis kartonlapján lévő lyukakba helyezhető kicsi pöcökkel, hogy vajon hányas számú lap lehetett a történet alapja. A pontozást most teljesen nem tudom, de a helyesen tippelők és a mesélő is kap pontot, de ha mindenki eltalálja, akkor a mesemondó nem. A helytelen tippek után az adott tölteléklapot bedobó játékos kap pontot.
Nem egy igazán bonyolult játék, ami meglehetősen gyorsan pörög, miközben jókat lehet nevetni is. Nem árt hozzá a jó asszociációs készség és a kreativitás is. Nagyobb fős társaságoknak (5 fő felett) ajánlott lehet, de nekem valahogy annyira nem jött be. De ez annak is betudható, hogy valamiért nem nagyon szeretem a partijátékokat. Még úgy sem, hogy én nyertem a rövidített partit.
Lords of Xidit
A név ugyan hasonlóan cseng, de jobban nem is nagyon térhetne el egymástól a két játék. Rendben, annyi közös vonása van a Dixittel, hogy nyelvfüggetlen ez is és ugyanattól a kiadótól jött. Nem terveztem ezzel a játékkal sem játszani, de mivel formálódott rá a közelemben egy csapat és Zoli nem is tudott és nem is nagyon akarta megismertetni velem a Birodalmi Telepeseket. Ezért is jött a Lords of Xidit.
Mivel 3-5 fő játszhatja, valamint a többiek elmondása és érzés alapján is legalább 4 fővel működik jól a játék, ezért továbbra sem lesz nálam kívánságlistás. Annyiból kár, hogy viszonylag szép játékról van szó, amivel talán játszanék is még egy másik alkalommal.
Az alaphelyzet szerint hősöket alakítunk, akik különféle hősöket toboroznak maguk mellé, akikkel le lehet majd győzni a különféle ellenfeleket. Ezek legyőzésekor három dologból kettőt választhatunk (ha tudunk): toronyépítést a szörnyek közelében lévő területen, hárfa vagy bárd jelző(ke)t lerakni az egyik szomszédos mezőre, vagy pénzt. Mindhárom dolgot érdemes egyensúlyban gyűjtögetni, mert a végén az értékelésnél nagyot lehet koppanni.
Mi 5 fős játékot játszottunk, ahol 12 kör volt. Minden negyedik körben összemérhettük, hogy kinek mennyi erőforrása (kis színes minifigurája) van típusonként, és ezen "licitek" győztesei kaptak valami jutalmat.
A játék több szempontból is nagyon érdekes volt.

2. A végső értékelés: A játék elején kisorsoljuk, hogy a torony-lant-pénz hármasból melyikkel kezdjük, folytatjuk és fejezzük be az értékelést. Így ezen sorrend mellett előfordulhat, hogy bár nekünk van a legtöbb pénzünk, de már az első értékelési körben kiesünk, mert nem volt elég tornyunk. Ez egy kicsit gonosz, vagy rossz érzés lehet 1,5-2 óra játék után.
Sajnos mindkét játékban csúnyán elvéreztem. Az első esetében, mert még nem volt minden teljesen világos, a másodikban pedig azért, mert nagyon az időt néztem, hogy elérjem az utolsó tömegközlekedési eszközeimet. Bár mindezek mellett lehet, hogy nagyon béna is voltam. Mindenesetre nagyon jót játszottam előbb Lillával, Zsolt atyával, Zsomborral és Károllyal, majd a Dixites játékot követő partiban, az egyházi barátunkat leváltó Lacival. Köszönöm nekik a játékot és még még egyszer utólagos elnézést kérek, hogy lepakolni már nem maradtam segíteni.
Az érzéseim a játékkal kapcsolatban meglehetősen vegyesek. Nem rossz játék, de ugyanakkor picit gonosz is. Még akkor is, ha nem egymás ellen küzdünk, de mégis egymás elől lop(hat)juk el célokat. Elméletileg nem lenne holtidő, mert párhuzamosan tervezünk és utána a lépesek gyorsak lennének, de maga a tervezési fázis elhúzódhat. Egy kicsit érdekes volt, hogy amikor már a programozott lépéseket kellett volna tenni, akkor is néha egy picit elakadtunk.
A táblára, a grafikára, a korongokra, a minifigurákra és a jelzőkre nem lehet panasz. A mechanika sem rossz, de az értékelés gonosz. Szerencsére a legalább 3 fős feltétel miatt nem igazán merült fel, hogy kellene otthonra.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése