2013/10/30

Dungeon Roll

Ez is megtörtént. Egy kickstarteres kampányban vettem részt, aminek nyomán, egy minden kitűzött célt elért terméket kaptam kézhez. A Dungeon Roll finanszírozásának sikere már abban a pillanatban biztos volt, amikor csatlakoztam, mégis hosszasan hezitáltam, mielőtt csatlakoztam volna a közösségi előfinanszírozású társasjátékhoz.
 
Lássuk miről is van szó. A játék neve magában hordozza a tartalmát. A dungeon azon csúnya angol szavak közé tartozik (az artifact szóval együtt), aminek magyar megfelelőjét nagyon nehéz egy szóba sűríteni. A kazamata és várbörtön nem igazán adja vissza azt a tartalmat, amit egy szerepjátékokban vagy fantasy témakörben kicsit otthon mozgó egyén gondol. A dungeon általában egy sötét, rendszerint föld alatti hely, ahol bátor kalandozók küzdenek a gazdagságért és hírnévért. Ráadásul a biztosan felbukkanó szörnyeken túl szinte egy sárkány jelenléte is garantált. A játék nevében szereplő roll pedig egyértelmű utalás, hogy itt bizony kockadobásokkal dől el, ki lesz az a hős, aki a legdicsőbben távozik a szörnyek megszálta terepről.
 
Mi is lapul a dobozban...
...vagyis jelen esetben kincsesládában.
Egy 10 oldalú dobókocka, amivel az aktuális szintet, azaz egyszerre megjelenhető szörnyek számát jelöljük. 7+1 fehér kocka, ami a kalandozó csapatunkat jelöli. 7+2 szörnykocka, 8+1+8 karakterlap, 4 játékos részére 1-1 segédlap, egy temető- és egy sárkányfészek lap.
Kapunk még rengeteg apró kartonkört, amik a tapasztalati pontjaink és begyűjtött kincseik jelölésére szolgálnak. Valamint ezen felül még kapunk egy szabálykönyvet, valamint a hősök tulajdonságait részletező szabálykönyvet.
 
Hogyan játszuk
A Dungeon Rollt 1-4 játékos játszhatja, de igazából akár annyi is, ahány karakterlap van. Ez azonban egyáltalán nem lenne szerencsés, mert sokat kell várni, mire valaki sorra kerül.
A játékszabály egyszerű, de könyvecske egy kicsit túlbonyolítja, nem a legegyszerűbb módon magyarázza mit is kell csinálni.
 
Miután kiválasztottuk a kívánt hősöket és a kezdőjátékosokat. A kalandozó (fehér) kockák kerüljenek az aktív játékoshoz, a szörnykockák (feketék) a mellette ülőkhöz. A játékos előtt három fázis áll.
 
1. Frissítés: Amikor új játékos kerül sorra, akkor "frissíteni" kell a hőst, ami azt jelenti, ha egy korábbi körben felhasználtuk/kimerítettük annak különleges tulajdonságát (fekvő helyzetbe tettük), akkor most újra aktív állapoba (állóhelyzetbe) kell tennünk a kártyát.
 
2. Alkossuk meg a kalandozó csapatot. A fehér kockákkal az aktív játékos megdobja a kalandozó csapatot. Egyszer lehetőség van tetszőleges számú kocka újradobására is. A csapat a következő tagokból állhat: bajnok (joker, akit bármilyen szerepben használhatunk), harcos, varázsló, pap, tolvaj és tekercs (amivel lehetőség van valamelyik kocka újradobására, vagy ital elfogyasztására).
 
3. Kalandozás a sárkány barlangjában. A dungeont jelen esetben én a sárkány barlangjának tekintem, ahol szörnyekkel és kincsekkel futhatunk össze, vagy nagy ricsajunkkal akár a sárkányt is felébreszthetjük.
 
Harc:
Kedves játékostársunk az aktuális szintnek megfelelő számú dobókockával dob. Ha sikerült legyőzni a szörnyet, akkor eldönthetjük próbára tesszük-e újra a szerencséket, és a tízoldalú kockán eggyel magasabbra állítjuk-e a szintet (ami azt jelenti, hogy kövekező körben már eggyel több szörnykocka eredményét kell túlszárnyalnunk), vagy megállunk és begyűjtjük az aktuális szinttel megegyező számú tapasztalati pontot.
 
A szörnykockákkal való dobás eredménye a következő lehet: goblin, csontváz, nyálka, kincsesláda, varázsital vagy sárkány. A fehér és fekete kockák színe remekül jelzik, hogy melyik szörny ellen, milyen fajta kalandozó jelenti a legaktívabb segítséget. Míg egy szörnyet bármelyik csapattagunkkal legyőzhetünk, addig egy szörnytípusból bármennyit legyőzhetünk egyetlen bajnokkal, harcossal, pappal vagy varázshasználóval is, a tolvajok pedig egyszerre több kincsesládát nyithatnak ki.
 
A harcban résztvevők csapattagok rögtön a temetőbe kerülnek, ahonnan a varázsitalok segítségével támaszthatóak fel. Érdekes fordulat, hogy győzelem esetén is a temetőbe kerülnek kalandozóink, de a játék csak így működhet. Miközben az egyre magasabb szinteken egyre több ellenfél jön velünk szemben, úgy a harcban résztvevő csapattagjaink száma egyre csak fogy, ahogy az esélyünk is a sikerre. Ráadásul a sárkány is felébredhet, miután megdobtuk a 3. sárkányunkat (minden körben dobott sárkányt ábrázoló kockát félre kell tennünk).
 
A sárkány elleni harc is elég egyszerű. Három különböző kalandozó szükséges a legyőzéshez (kincsek és a hős tulajdonságai is felhasználhatók ehhez!).
 
Az egyes szinteken a kockadobások eredményét a következő sorrendben kell végrehajtani. Először a szörnyeket kell legyőzni (ha vannak) és csak azt követően jöhetnek a kincsek és varázsitalok. Majd a legvégén ellenőrizni kell, hogy összegyűjt-e már a három sárkány. Ha igen,  akkor kötelező ellene harcolni (Siker esetén egy 1GYP + 1 kincs jár, a kudarc esetén pedig a következő játékos jön, mi pedig üres kézzel távozunk). Győzelem esetén választhajuk, hogy megállunk, vagy lépünk a következő szintre. Ha elbukunk az egyik szinten, akkor nem kapunk győzelmi/tapasztalati pontokat, ha igen, akkor a szinttel megegyező számban.
 
A fűszer
Hogy egy kicsit több legyen a játék egy egyszerű, "tedd próbára a szerencsédet"-kockadobáldánál arról a kincsek és a karakterek egyedi tulajdonságai gondoskodnak.
 
Kincsek
Egy tolvajjal vagy bajnokkal tetszőleges kincsesládát kinyithatunk. Nem sok értelme van egy körön belül egyetlen ládát kinyitni (ahogy egyetlen varázsitalt elfogyasztani sem), csak akkor a szörnykockákkal legalább kettőt dobtak ki nekünk. A kincsek közt a kalandorokkal megegyező tulajdonságú kartonkörök lapulnak, de ezeken felül lehet sárkánycsali, sárkánypikkely, vagy akár egy biztonságos faluba repítő teleport is. Ezek használatával bánjunk bölcsen, mert a játék végén 1-2 győzelmi pontot érhetnek.
Hősök
Minden hős rendelkezik egy alap- és egy különleges tulajdonsággal. Az alaptulajdonságot mindig, minden harcban, vagy kör elején lehet használni, míg a különlegeset csak egyszer. Ez utóbbit jelöljük a lap elforgatásával. A tulajdonságokat nagyon figyeljük, mert igencsak hasznosak lehetnek a harcok során, de azt is, hogy az 5. megkapott tapasztalati szint után forgassuk át a túloldalra, ami nagyobb bónuszra ad lehetőséget.
 
Befejezés
A játék azt követően ér véget, miután minden játékos teljesítette a 3. körét. A győztes pedig az lesz, aki a legtöbb győzelmi/tapasztalati pontot gyűjtötte. Apróság, de a pontszámtól függően rangot is lehet kapni.
 
Végkövetkeztetés
A játék nem rossz, de ne várjunk tőle túl sokat. 3-4 főnél több személynek egyszerre nem ajánlott a várakozási idő miatt és nincsen benne túl nagy szórakozási faktor sem. Gyerekekkel élvezhető, főleg ha szövünk mellé egy pici mesét is. A 4 és 6 éves gyermekeimnek tetszett, de két játéknál többre egyszerre soha nem jutottunk. Az árát és a kickstarterrel szerzett tapasztalatot bőven megérte. A pénzemért elfogadható minőséget kaptam és még a játék is szórakoztató valamilyen szinten. A támogatásomat nem bántam meg.


A képek sajátok, melyek minőséért elnézést kérek, mivel sem megfelelő technikám, sem megfelelő képesítésem nincsen normálisabb képek készítésre. Végül pedig egy olyan "hiba", amit nem én követtem el, ez egy igazi "egyedi kocka". 


A húzópakli blogon Csibu "kolléga" is írt a mai napon egy ismertetőt, ami talán jobb is, mint ez. ;)

3 megjegyzés:

Alex J. Cavanaugh írta...

I wonder if it's available here in the US?

Zoltán Gecse írta...

Yes, it is. I bough as a participant of Kickstarter campaign.

You can buy it from Amazon, but it's not a big hit, and it can be boring after some play. I can recommend you much better board games if you like. ;)

Jhon Lockar írta...

Pretty good post. You have a important review on this matter and I'll be subscribing to your feed and hope you will write frequently on similar matters. But I was would like to know what your sources for the article are? Thanks

Cardsharing Server